Vad är exotiskt egentligen?

Lustigt det där, att olika människor lägger in olika sorters betydelser åt samma uttryck.
Jag tittade just ut genom fönstret, och eftersom vi redan är en bra bit in i augusti, så har det även här hunnit bli mörkt ute nu vid den här tiden. "Oj, tänkte jag, som utomlands"

Samtidigt som mina klasskompisar från södra landsänden tyckte att det var så otroligt exotiskt med solljus klockan 02.00, något som jag aldrig reagerar på.

Så vad är det som är annorlunda - egentligen - ljuset eller mörkret? Det är det som är så fascinerande med ordet exotiskt, att det betyder olika saker för olika personer - beroende ¨på vad man är van vid.
Som norrlandspingla jag är, tycker jag Stockholm och göteborg känns lite småfrämmande, som att jag hamnat på en annan breddgrad, med fuktig luft på "vintern" och kolsvarta sommarkvällar - precis som om jag vore utomlands.

Jag försöker för en sekund inbilla mig själv att det är en varm greklandskväll...men vem försöker jag lura egentligen? Nu kommer hösten, halsdukar och morgonfrost. För att inte nämna minusgraderna och snöhalkan. Menmen...än så länge är det ju bara svart utanför mitt fönster. Och på något sätt känns det fortfarande lite spännande och exotiskt.



Ikväll:  jag erkänner, jag har trillat dit igen...ramlat stenhårt. Hej igen stuprörsjeans, sjömanskostymer och palestinasjalar; Håkan är tillbaka i mitt liv.

jag hatar att jag älskar dig
Och jag älskar dig så mycket att jag hatar mig

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0