Bamse har rätt!

Jag läser just nu boken "Konsten att vara snäll" av Stefan Einhorn och det är definitivt en bok jag varmt rekommenderar till ALLA att läsa. Visserligen finns det väl en hop människor som säkert skulle behöva det mer än andra, men jag tror att varenda människa som vandrar här på jorden skulle kunna få stor behållning av denna bok.

Einhorn tar genast ur en uppfattningen om att en snäll människa är menlös och dum, utan menar att en snäll människa är minst av allt dum - tvärtom! En snäll människa anser han vara mycket klok eftersom denna människa förstått att det vi gör för andra gör vi också för oss själva.

Det är en väldigt lättläst bok, både med avsikt att få läsaren att se objektivt på världen och omgivningen, men även med igenkännliga vardagssituationer och vanliga tankemönster. Jag måste säga att han genom boken sprider riktiga aha-upplevelser och glädjen känns igenom texten - att han funnit sitt sätt att leva och så gärna vill förmedla den känslan som kan uppstå när man väljer att betrakta sin omvärld på ett nytt, ödmjukt och accepterande sätt.

Boken har för mig varit mer lärorik och uppmuntrande än alla etikböcker jag någonsin plöjt mig igenom på skolan, och jag är helt övertygad om att den fiktiva motsvarigheten till Einhorn - Bamse - inte alls var fel ute när han försökte bota Vargen med sin snällhet. 

För...snällhet smittar! 
Läs den...snälla! =)

Kommentarer
Postat av: Johan

Den boken har jag haft i min bokhylla (och blivit hånad för) utan att kommit mig för att läsa. Har hört att den ska vara läsvärd, även för den som redan är snäll? :)



Nu ligger den ju såklart nedpackad i nån låda jag inte kommer åt. Men den ska läsas en dag, det har jag bestämt!



Jag undrar, säger han någonting om problematiken kring snällhet och risken att bli utnyttjad?

2008-11-15 @ 22:17:42
URL: http://svartehuvud.blogspot.com
Postat av: Malin

Haha...där har vi det igen - att det av vissa anses fult att vilja vara snäll. Då kan man ju undra vad dessa människor lägger in i begreppet - att bry sig om andra och sig själv kan väl inte upplevas som så stötande?



Jo, han avhandlar snällhet kontra utnyttjand erisken - men jag är ju en snäll människa, så jag tar mig friheten att inte avslöja det utan ger dig möjligheten att ta reda på detta själv ;P

2008-11-16 @ 19:44:29
URL: http://addikktivv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0