Långsamt farväl

igår morse tog kära mormor sina sista andetag. Och visst känns det sorgligt, men inte alls på det sättet som jag föreställt mig det tidigare. För igår var det bara skalet som gav upp - min mormor försvann för länge sedan.

Det sägs att snabba, plötsliga dödsfall är de värsta. När döden kommer oväntat och inga farväl eller avsked hinns med. När saker förblir outtalade och i värsta fall kommer aldrig den där ursäkten eller det vänliga ordet fram till personen. Så många saker man ångrar och tiden upplevs vara sand strilandes mellan fingarna.

Men det andra scenariot då? Jag har bit för bit, steg för steg tagit farväl av min mormor i flera år nu. Jag har sett hur min mammas mamma tappat förmågor, egenskaper och minnen. Varje besök, varje dag var en upptäckt i hur obarmhärtig och grym en sjukdom kan vara. Hur minnen bara bleknar bort, hur ett helt liv suddas ut.

så...just idag kan jag nog inte säga att jag sörjer
det har jag gjort i flera år redan
 


Kommentarer
Postat av: Get a grip

Jag beklagar sorgen, den sorg du haft länge.

2008-11-17 @ 19:00:32
URL: http://skarpdig.blogg.se/
Postat av: Nisan

Nej vi har haft våran sista lektion denna vecka i daf faktiskt. Så vi ses kanske till veckan i stället? Ja att de är bra att känna att man har gjort något bra då man har vikit i hop de och bara kan andas ut? KRam

2008-11-18 @ 20:21:56
URL: http://surdenisesurblogg.blogg.se/
Postat av: Emmalainen

Beklagar sorgen, djupt! Alltid tufft att förlora någon nära.. stora kramar till dig!

2008-11-24 @ 17:56:47
URL: http://emmasplace.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0