BRAK?

Har sedan länge observerat vad olika kategorier av tränande människor lägger krut på i gymmet, och denna morgon när jag delade styrketräningslokalen med kustjägarna blev det smärtsamt tydligt att de verkligen anammat det traditionella BRAK-begreppet från militären.

Tyvärr har väl inte alla uppmärksammat vad denna förkortning står för, utan hellre koncentrerar sig på vad som är allmänt gångbart(?) på beachen.

När jag bestämt mig för att mönstra så var det vissa riktlinjer som delades ut inför denna testning av fysiken. Det som skulle fokuseras på var alltså BRAK - buk, rygg, axlar och knän. Inget ont om detta - särskilt som representant för den kvinnliga fysiken verkade det som ett fint råd eftersom dessa muskelgrupper är något som får utstå större belastning och därför skulle testas på olika sätt. Av olika anledningar (fåfänga?) skulle jag nog vilja påstå att de som tränade idag (ska absolut inte dra alla över en kam, men det fanns ändå rätt tydliga tendenser) hade en annan bokstavskombination som riktlinje. 

Bröst Rygg Armar Axlar Buk....BRAAB?? Observera att Knän, dvs ben helt glömts bort eller prioriterats långt ner på listan här...

Jag kände mig verklgen som en minoritet när jag plockade fram min pilatesboll och mina funktionella övningar, där varje baksidesövning balanserades upp med en framsidesövning. De stora, stela killarna började i och för sig mumla något om benträning eller stretching i min närhet, men så mycket mer än prat blev det inte heller.

Jag upplever det som ytterst märkligt att idealet med fullständig osymmetri mellan överkropp och ben är det allmänt accepterade idag, eller att en man som inte kan hålla sina övertränade biceps in mot kroppen och går med fullständigt framåtroterade axlar och forkortade bröstmuskler anses vacker.

En människa som säger sig ha kontroll över sin kropp och kunskap om hur denna bör tränas - kanske borde ta sig en titt i spegeln någongång och koncentrera sig på annat än överarmens kontur eller klyftan mellan bröstets muskler. Vad händer med hållningen, med muskelspänningen och balansen med en sådan instabilitet i kroppen?

Förr eller senare får man ont.

Då spelar det ingen roll hur "snygg" man nu än anser sig vara, eller hur "väl" man lyckats forma sin kropp. Och DET är vad jag ser när jag ser sådana enkelriktade, bicepsfixerade människor. Jag blir inte imponerad, upphetsad eller ens lite exalterad. Jag lider med er.


Men å andra sidan behöver jag väl inte oroa mig för arbetsbrist i framtiden - kommer bara svämma in folk på massage, yoga och rehabträning. Vi ses på några år!

Kommentarer
Postat av: Johan

Haha, hög igenkänningsfaktor här :)

Där jag låg (AMF) hade BRAKen ingen större betydelse. Inte mer än att få igång kropp och cirkulation på morgonen, men tydligen så sätter den djupa spår i människor som fått lära sig att den fria tanken inte är att uppmuntra. Vilket dom så småningom kommer få betala för och du tjäna på.



Men nej, vackert är det inte med dom där armarna och bröstmusklerna.

2008-10-28 @ 21:53:51
URL: http://svartehuvud.blogspot.com
Postat av: Malin

Mmm...det var ju den där fria tanken igen. Konstigt, att man gång på gång återkommer till denna. Särskilt efter att ha djupdykt i socialpsykologi -litteraturen verkar det mer och mer självklart hur läskigt lättlurade och enkla att styra människorna är. Bra när jag är instruktör, väldigt illa annars.



Känns igen hur? Folket runt omkring - eller går du i hemlighet runt med förkortad Pectoralis Major? ;)

2008-10-30 @ 22:29:05
URL: http://addikktivv.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0